Szkolenie dla rodziców „Fonoholizm- jak ustrzec dziecko przed zagrożeniem związanym z uzależnieniem od smartfona”
W naszej szkole w dniu 05.11.2024 r. odbyło się szkolenie dla rodziców. Prowadzącą była dr Renata Grzywacz z Instytutu Profilaktyki Zachowań Ryzykownych z Rzeszowa. Zostały sfinansowane przez MGOPS w Brzostku w ramach „Programu profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych i przeciwdziałania narkomanii w gminie Brzostek na lata 2023-2024”.
Celem spotkania było zwiększenie świadomości rodziców na temat zagrożeń związanych z uzależnieniem od smartfona oraz przedstawienie skutecznych strategii zapobiegania i radzenia sobie z tym problemem u dzieci.
Szkolenie rozpoczęło się od przedstawienia definicji fonoholizmu i omówienia, dlaczego jest to narastający problem w dzisiejszym świecie. Prowadząca zwróciła uwagę na rosnące uzależnienie dzieci od smartfonów i jego negatywne skutki.
Omówiono czynniki przyczyniające się do uzależnienia, takich jak potrzeba natychmiastowej gratyfikacji, presja rówieśnicza i dostępność technologii.
Przedstawiono objawy uzależnienia, w tym zmniejszonego zainteresowania innymi aktywnościami, drażliwości i trudności w koncentracji.
Omówiono skutki fonoholizmu. Zaliczamy do nich:
Zdrowie fizyczne: Dyskusja na temat negatywnego wpływu nadmiernego korzystania ze smartfonów na zdrowie fizyczne, w tym problemy z postawą, bóle głowy i wzrok.
Zdrowie psychiczne: Omówienie wpływu uzależnienia na zdrowie psychiczne, takie jak lęki, depresja i izolacja społeczna.
Poddano analizie strategie zapobiegania i radzenia sobie z uzależnieniem:
Ustalanie zasad: Zachęcanie rodziców do ustalania jasnych zasad dotyczących korzystania ze smartfonów, takich jak ograniczenia czasowe i wyznaczenie stref wolnych od technologii.
Promowanie alternatyw: Wskazówki dotyczące promowania alternatywnych aktywności, takich jak sport, czytanie książek, czy spędzanie czasu na świeżym powietrzu.
Modelowanie zachowań: Podkreślenie znaczenia modelowania zdrowych nawyków przez rodziców, aby dzieci mogły naśladować pozytywne wzorce.
Rodzice mieli okazję zadawać pytania i dzielić się swoimi obawami oraz doświadczeniami związanymi z problemem fonoholizmu. Prowadząca udzieliła praktycznych porad i wskazówek, jak radzić sobie z trudnymi sytuacjami. Każdy mógł skorzystać z konsultacji.